ŽÜRII 2022

Lauri Vasar

Žürii esimees/ bass-bariton

Lauri Vasar on hinnatud solist Euroopa ooperilavadel. Ta on laulmist õppinud Eesti Muusikaakadeemias ning Salzburgi Mozarteumis. Aastatel 2002–2007 oli ta koosseisuline laulja Linzis ja Hannoveris ning 2009–2015 Hamburgi Riigiooperi solist. Tema kanda olid juhtivad baritonirollid, näiteks nimirollid Mozarti „Don Giovannis“ ja Tšaikovski „Jevgeni Oneginis“, samuti Marcello (Puccini „La bohème“), Papageno (Mozarti „Die Zauberflöte“), Belcore (Donizetti „L’elisir d’amore“), Krahv Almaviva (Mozarti „Le nozze di Figaro“), Jeletski (Tšaikovski „Padaemand“), Escamillo (Bizet’ „Carmen“), Lescaut (Puccini „Manon Lescaut“), Sharpless (Puccini „Madama Butterfly“) jpm.

Külalisena on ta laulnud Teatro Realis (Madrid), Liceu Ooperis Barcelonas, Berliini Riigiooperis, Zürichi Ooperis, Salzburgi festivalil, Londoni Kuninglikus Ooperis, Teatro alla Scalas, Brüsselis, Amsterdamis, Viinis, Frankfurdi, Tokyos jm.

Lauri Vasar on esitanud pea kõiki Mozarti bass-baritoni rolle. Olulisteks verstapostideks tema karjääris on debüüt Zürichi ooperis Šostakovitši ooperi „Nina“ nimirollis, samuti nimiroll Dallapiccola ooperis „Il prigioniero“ Esa-Pekka Saloneni juhatusel koos Londoni filharmooniaorkestriga ning rollid Richard Wagneri ooperites (Wolfram „Tannhäuseris“, Amfortas „Parsifalis“ ja Gunther „Jumalate hukus“). Britteni ooperi „Billy Budd“ nimiosa eest Deutsche Oper am Rheinis Düsseldorfis pälvis Lauri Vasar Fausti-nimelise Saksamaa parima laulja preemia (2011). Londoni Kuninglikus Ooperis tegi ta debüüdi Schaunardina Puccini ooperis „La bohème“. 2016. aastal saavutas Vasar edu Figaro rollis Berliini Riigiooperis uues lavastuses „Le Nozze di Figaro“ Gustavo Dudameli juhatusel ning Graf von Glosteri rollis Reimanni ooperis „Lear“ Pariisi ooperis.

Lauri Vasar on teinud koostööd dirigentidega nagu Bertrand de Billy, Marc Albrecht, Sebastian Weigle, Michael Boder, Kirill Petrenko, Fabio Luisi, Jesús López-Cobos, Adam Fischer, Peter Schneider, Valeri Gergijev, Simone Young ja Daniel Baremboim ning lavastajatega nagu Robert Carsen, Stefan Herheim, Jürgen Flimm, Calixto Bieto, Christopher Alden, Peter Stein, Christoph Loy, Álex Ollé ja Vincent Boussard.

2020. aastal pärjati Lauri Vasar Georg Otsa nimelise auhinnaga kõrge vokaalse meisterlikkuse, erakordse lavasarmi ja väljendusrikkuse ning sügavalt läbitunnetatud eriilmeliste karakterite loomise eest maailma tuntuimatel ooperi- ja kontserdilavadel ning kodupubliku ees.

Gundula Hintz

metsosopran ja laulupedagoog, Saksamaa

Berliinis sündinud metsosopran Gundula Hintz on õppinud laulmist Berliini kunstide kõrgkoolis prof Ingrid Figuri ja Kammersänger William Murray juhendamisel, teda on aga juhendanud ka Aribert Reimann ja Dietrich Fischer-Dieskau. Hintz on esinenud ooperi- ja kontsertlauljana paljudes Saksamaa ja Euroopa ooperiteatrites, mh Berliinis, Leipzigis, Hamburgis, Amsterdamis, Napolis, Veneetsias, St. Gallenis ja Londonis. Samuti on ta üles astunud Prantsuse Raadio Montpellier’ festivalil, Veneetsia biennaalil ja Berliini pidunädalatel. Gundula Hintz on teinud koostööd dirigentidega nagu Constantin Trinks, Gerd Albrecht, Ralf Weikert, Anna Skryleva, Karl-Heinz Steffens, Ulf Schirmer, Anthony Bramall, Josep Caballé Domenech, Patrick Lange ja Jessica Cottis. Tema edukat karjääri jäädvustavad paljudel raadio- ja televisioonisalvestistel. Gundula Hintz on salvestanud koos Dietrich Fischer-Dieskau ja Berliini Filharmoonikute puupuhkpillidega CD Mozarti triodega. Ta annab regulaarselt meistrikursusi Berliinis, Beyreuthus ja Düsseldorfis ning juhib rahvusvahelist laulustuudiot Berliinis.

Hintz pälvis suurema tunnustuse paruness Liddy interpretatsiooni eest Detlev Glanerti ooperis „Scherz, Satire, Ironie und tiefere Bedeutung“ esiettekandel Halle ooperiteatris, mida 2001. aasta Baieri teatriauhindade jagamisel pärjati laureaadi tiitliga. Samuti äratas tähelepanu krahvinna Lara roll Roland Moseri ooperis „Avatar“ 2003. aastal St. Gallenis. 2011. aastal debüteeris ta Frickana Wagneri „Nibelungi sõrmuses“ Darmstadti Riigiteatris. Seal astus ta 2013. aastal üles ka Herodiase rollis Straussi ooperis „Salome“. Samal aastal laulis ta Berliini Filharmoonias Mahleri 8. sümfoonia ettekandel esimest aldipartiid.

Gundula Hintzi olulisematest rollidest ja esinemistest väärivad märkimist debüüt Kanadas Adelaie’i rollis Straussi „Arabellas“ (2017), Fricka Wagneri tetraloogias „Der Ring des Nibelungen“ Halle ja Ludwigshafeni teatrites (2012–2015), Fricka Wagneri ooperis „Der Rheingold“ ja Dämonia Humperdincki muinasjutuooperis „Uinuv kaunitar“ Leipzigi ooperis (2015) ning debüüt Londoni Kuninglikus Ooperis Estheri osas Na’ama Zisseri ooperi „Mamzer/Bastard“ maailmaesiettekandel (2018).

Monika-Evelin Liiv

metsosopran

Metsosopran Monika-Evelin Liiv on lõpetanud 2007. aastal klassikalise laulu erialal Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia prof Mati Palmi klassis. Ta on täiendanud end Leedu Muusikaakadeemias Sigutė Stonytė juhendamisel ja Peterburi Maria Teatri noorte lauljate suveakadeemias Mikkelis (2005). Liiv on osalenud Irina Gavrilovici, Maria Acda, Larissa Gergijeva, Hartmut Hölli, Maria Cleva, Vladimir Atlantovi ja Jeffrey Goldbergi meistriklassides.

Aastatel 2007–2009 osales Monika-Evelin Liiv Londoni Kuningliku Ooperi Jette Parkeri noorte artistide programmis, mille raames laulis Londoni Kuningliku Ooperi laval järgmisi rolle: Flora (Verdi „La traviata“), II daam (Mozarti „Võluflööt“), Mércèdes (Bizet’ „Carmen“), II teenija (R. Straussi „Elektra“), Ines (Verdi „Trubaduur“), Kunstnik (Bergi „Lulu“), Jelena Ivanova Popova (Waltoni „Karu“, Linbury Studio Theatre).

Liiv on külalisena laulnud Rahvusooperis Estonia, Soome Rahvusooperis, Iisraeli Ooperis ning astunud üles Saaremaa Ooperipäevadel, Opéra de Baugé suvisel festivalil Prantsumaal jm. Tema repertuaari kuuluvad Cherubino (Mozarti „Figaro pulm“), Olga (Tšaikovski „Jevgeni Onegin“), Polina (Tšaikovski „Padaemand“), Hääl ülalt (Wagneri „Parsifal“), Teenijatüdruk ja Sündimata lapse hääl (R. Straussi „Naine ilma varjuta“), Julius Caesar ja Cornelia (Händeli „Julius Caesar“), Suzuki (Puccini „Madama Butterfly“), Rinaldo (Händeli „Rinaldo“), Amneris (Verdi „Aida“), Mrs Herring (Britteni „Albert Herring“) jm ning mitmed vokaalsümfoonilised suurvormid. Ta on esinenud koos Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri, Rahvusooper Estonia Sümfooniaorkestri, Costa Rica rahvusorkestri, Londoni Kuningliku Ooperi orkestri, Orchestre de Picardie’ ja Southbank Sinfoniaga ning teinud koostööd dirigentidega nagu Carlos Spiere, Mark Elder, Philip Hesketh, Carlo Rizzi, Antonio Pappano, John Andrew, Stefano Ranzani, Keri-Lynn Wilson, Daniel Oren, Jan Latham-Koenig, Eri Klas, Arvo Volmer, Andres Mustonen, Steven Moore, Carlos Spierer, Mikko Franck ja Andrew Griffiths.

Kahel korral on Liiv pälvinud Eesti teatri aastaauhinna: 2013. aastal Cornelia ja Julius Cesari rollide eest Händeli ooperis „Julius Caesar“ (RO Estonia) ja 2017. aastal Amnerise tegelaskuju jõulise kehastamise eest Verdi ooperis „Aida“ (RO Estonia). Samuti kahel korral on teda auhinnatud Eesti Kultuurkapitali Helikunsti sihtkapitali aastapreemiaga väljapaistvate esinemiste eest rahvusvahelistel ooperi- ja kontserdilavadel (2015, 2022).